More on Daily Kos and Research 2000

by Benjamin Domenech on 12:22 pm July 1, 2010

[tweetmeme]

Patrick Ruffini raises an excellent point on the Daily Kos/Research 2000 controversy, which is a nice followup for my discussion with Brad yesterday. The cost on that massive “Republicans are the American Taliban” survey had to be extreme:

Remember now that Research 2000 never claimed to be a robo-polling outfit. They claimed they did live interviews. And most polls are of likely voters, not registered voters. More screening means more cost. As far as what R2K claimed was its methodology, we’re pretty much talking the Cadillac in terms of what the polls should cost.

So, the question is did Kos really pay high five-figures, or low-six figures, for a single poll to drive eyeballs to one or two blog posts to prove Republicans are nuts? Huh?

I’m guessing no. I’m guessing R2K sold it to him for far less, say $10,000? And anyone with a rudimentary understanding of polling would have known you can’t do a poll like this for that amount of money. So the question now is what this says about what Kos should have known about this. Is he so rich he can drop 100K on a single poll to drive a single day’s news cycle — something not even the major networks would do? Is he simply gullible? Or was he negligent in not checking out what what I can only guess were R2K’s absurd price quotes compared to live operator pollsters?

While it certainly could’ve been funded by an outside party, it seems unlikely that Kos could’ve paid a market rate for it. So if he didn’t pay a market rate, could he really expect a quality product? There’s got to be more to this story. R2K has purchased some serious legal services and seems prepared to fight this out.

Follow Ben Domenech on Twitter.

Previous post:

Next post: